En kald mars-dag kjører familien Pejcoch gjennom Midt-Norge. Barna prater i baksetet, kona sitter på telefonen og alle aner fred og ingen fare. De har kjørt i noen timer allerede og det er glatt av snøen i veibanen. Plutselig mister Martin kontrollen over bilen og havner i grøfta.
Bilen er totalvraket, men det gikk heldigvis fint med familien.
– Det var en ekkel opplevelse. Vi måtte la bilen bli stående, for det gikk ikke an å kjøre den videre, sier Martin.
Redningen for familiefaren ble Hyre.
Bare få dager senere klikket Martin seg inn i Hyre-appen, bestilte en Seat Ateca stor nok til å hente bagasjen i den vrakede bilen og kjørte oppover mot Gol.
Fra den gamle bilen havarerte har familiefaren brukt Hyre flere titalls ganger for å frakte barna til og fra barnehagen, til fritidsaktiviteter og til andre småærend.
– Det har fungert helt perfekt og er nesten enklere enn å eie bil selv, sier han og fortsetter:
– Som en bieffekt av at jeg leide bil gjennom Hyre, fikk jeg også prøvd mange forskjellig type biler. Det gjorde det enklere å finne ut av hvilken bil jeg skal kjøpe til familien.
I starten av august gikk han til innkjøp av ny privatbil, men sier han planlegger å fortsette å bruke Hyre.
– Hvis både kona og jeg trenger bil og vi må levere ungene i barnehagen, kommer vi til å bruke Hyre til å leie en bil ekstra når vi trenger det, sier Martin.
Martin bruker fremdeles Hyre fra jobben på Forskningsparken hvis han har møter eller ærend utenfor sentrum. En Volkswagen e-up! og en e-Golf står parkert utenfor arbeidsplassen og er tilgjengelig for de 2.500 arbeiderne som jobber på Forskningsparken.
– Istedenfor å ta kollektivt og bruke 40 minutter er det bare å sette seg inn i en Hyre-bil og kjøre på 12 minutter. Og det beste av alt: Det koster ikke stort mer enn det billetter kollektivt fram og tilbake hadde kostet, sier Martin.
Markus er dev-teamets nyeste tilskudd og styrker Hyre på teknologi og utvikling. Han har bakgrunn fra NTNU i Trondheim der han tok mastergrad i Informatikk. Etter studiet startet han som konsulent i Bekk, der han blant annet har jobbet med ulike prosjekter hos Statens Vegvesen og Eika Forsikring.
Foodora er en leveringstjeneste som startet i Norge med levering fra én restaurant i 2015 og utviklet seg raskt til å levere mat fra 2400 restauranter. I dag har de til og med lansert en egen dagligvarebutikk på nett med navn Foodora Market.